Kleef geen negatief etiket op uw textielverzorger

Toegegeven: een labeltje achter in een trui kan in sommige gevallen echt wel gaan irriteren. En bij een aantal lingeriestukken is het meertalige etiket wel eens groter dan het weinig verhullende lapje stof zelf.

De schaar er in, is dan vaak de eerste reactie. Toch is dat een erg slecht idee. De etikettering heeft namelijk als doel – al dan niet wettelijk verplichte – informatie mee te geven, met het doel de consument correct te informeren. Om hem te begeleiden bij de aankoop. Maar zeker ook om het best mogelijke gebruik en onderhoud te garanderen.

Een textielverzorger die niet over deze noodzakelijke informatie beschikt, is meestal aangewezen op nattevingerwerk.

Het basisprincipe voor de etikettering is dat elke vermelding vermijd moet worden die de verbruiker kan misleiden. In België moet het etiket verplicht de samenstelling van het textiel vermelden. De informatie betreffende oorsprong en eigen vezelbenaming is facultatief. Niet verplicht dus. Net zo min als de nuttige wasvoorschriften, meestal weergegeven in pictogrammen.

Let er bij de aankoop van textiel en kleding op dat de artikelen voorzien zijn van zowel het samenstelling- als onderhoudsetiket. Dit is voor uzelf als verbruiker en voor de vakman-textielreiniger een leidraad bij een reinigingsbeurt.

Let er ook op dat het kledingstuk niet bestaat uit twee verschillende stoffen, die elk om een verschillende onderhoudsmethode vragen. Het onderhoudsvoorschrift moet heel de lading dekken, d.w.z. dat alle onderdelen, van een mantelpakje bijvoorbeeld, dezelfde onderhoudsbeurt moeten kunnen ondergaan.

De onderhoudsinstructies moeten strikt toegepast worden, zowel door de thuiswasser als door de textielverzorger. Alleen onder die voorwaarde kan de verkoper een terechte klacht voor schade, krimp, uitbloeden van kleuren, afpellen van de coatinglaag e.d. aanvaarden.

Net zoals dit thuis kan gebeuren, wordt ook de textielverzorger wel eens geconfronteerd met verkeerd gelabelde artikelen. In dit geval kan een verkoper moeilijk zijn verantwoordelijkheid ontlopen. De textielverzorger zal in voorkomend geval een schriftelijke verklaring afleveren waarmee de consument zich wat meer geruggensteund voelt bij het indienen van de klacht.
Lees verder:

Wanneer?
Wanneer kan u beroep doen op de geschillencommissie?

De geschillencommissie
Hoe werkt de commissie?


Documenten
Documenten nodig om een klacht in te dienen